​Koncentrerad, kraftfull och knallgrön

Toscanas gröna guld

Olivolja - ät den som en italienare

Olivolja är inte bara gudomligt gott att äta, den gör även gott för din kropp. Tricket är att välja rätt. Så här gör du.

 Kallpressad olivolja är rik på antioxidanter och enkelomättat fett. Antioxidanter är kemiska molekyler som förebygger oxidation i våra celler. De bekämpar de skadliga fria radikalerna och anses centrala för en långlivad hälsa. Enkelomättat fett bibehåller normal kolesterolhalt och minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. 

– Här i Italien använder vi mycket olivolja. Frikostigt hälls den i stekpannor och kastruller, på sallader och bröd. Italienarna konsumerar tolv liter olivolja per person varje år. De äter lika mycket olivolja på en vecka som vi svenskar gör på ett år, berättar Sofia Ruhne, vinproducent på vingården Terreno i Toscana och som bott i Italien till och från sedan hon var sju år. 

 Hon berättar att det ska ligga kvar olja i tallriken när maten är uppäten så att man kan göra scarpetta

 – Scarpetta betyder liten sko och det är när man tar en bit bröd och drar i tallriken för att få upp det sista av olivoljan. Att göra scarpetta är även ett sätt att visa uppskattning för maten.

 För att göra jungfruolivolja, eller extra vergine som den heter, pressas oliven så snabbt som möjligt efter att den skördats, alltid inom ett dygn. Går oliverna sönder eller om man väntar för länge innan de pressas är det stor risk för oxidering. Då förlorar man de viktiga vitaminerna och antioxidanterna.

 – Det krävs mellan fyra och sex kilo oliver för att producera en liter olivolja. I Toscana är träden ofta små och skörden börjar tidigt, redan i början på november, vilket betyder att det ibland inte blir mer än en liter olivolja per träd, förklarar Sofia.

 Hon berättar att deras olivträd odlas enligt ekologiska metoder och att olivoljeframställningen på Terreno är helt kemikaliefri.  Olivoljan kallpressas vid en kontrollerad temperatur som aldrig överstiger 27 grader. Högre värme påverkar nämligen oxidationen av olivoljans smak och arom. 

 Det finns över 500 olika olivsorter i Italien och precis som druvsorter så har de olika egenskaper och ger olivoljor med olika färg, doft och smak. I Toscana är olivoljan ofta väldigt grön och pepprig i smaken med toner av granskott och färskt nyklippt gräs. 

 – En bra olivolja är basen i all italiensk matlagning och utöver de goda egenskaperna vi redan nämnt är den dessutom bra för matsmältningen. Den gör det lättare för kroppen att tillgodogöra sig kalcium och de fettlösliga vitaminerna A och D.

Här kan du köpa Terrenos goda olivolja 

 Välj rätt olivolja

 Det är inte alltid lätt att veta vilken olivolja man ska köpa. Här är några riktlinjer att förhålla sig till. 

 1. Starkt ljus förstör olivoljans goda egenskaper och en bra producent skulle aldrig buteljera sin olivolja i en genomskinlig flaska. Därför ska du titta efter mörk glasflaska eller plåtburk. 

 2. Läs på etiketten när oliverna skördats. En olivolja bör konsumeras inom ett år, max 18 månader efter skörd. Obs! 18 månader efter skörd, ej efter buteljering. Öppnad flaska ska helst ätas upp inom några månader.

 3. På etiketten bör det stå: producerad och buteljerad och sedan gårdens namn. Står det bara buteljerad är risken stor att leverantören köpt oliver eller olivolja och alltså endast buteljerat den.

4. Smaka! Viktigast är alltid att den smakar bra.

Så här provsmakar du olivolja - testet som enkelt avgör oljans kvalitet 

1. Häll upp olivolja i ett litet, gärna färgat, glas med rund botten. Ta glaset i handen och snurra det medan du håller handflatan över glasets topp. På så sätt förlöser du oljans doftpartiklar och koncentrerar doften i glaset. 

2. Dofta på olivoljan. Den ska dofta nyklippt gräs eller fruktigt som till exempel gröna tomater, gröna äpplen eller kronärtskocka. Doftar det mer åt vinäger eller blött tidningspapper så är olivoljan, med stor sannolikhet, defekt.

3. Smaka på olivoljan och skölj runt den i munnen. Andas in luft i mungiporna så syret luftar den i din mun innan du sväljer. 

4. Munnen ska kännas ren. Högklassig olivolja lämnar ingen fetthinna i munnen utan försvinner helt. Det killar eller bränner i halsen och ibland hostar man till av den känslan. Det är ett antiinflammatoriskt ämne som heter Oleocanthal som orsaker den reaktionen. Oleocanthal finns endast i riktigt bra olivoljor. Eftersmaken är ofta lite bitter om olivoljan är av hög kvalitet.

Saknas någon av de tre – renheten i munnen,  kill i halsen, den bittra eftersmaken – så kan du vara säker på att oljan du provat inte är högkvalitativ.

Recept: Spaghetti olio, aglio e peperoncino

Det här är en klassiker för alla italienare. Ofta äter man denna pasta med olivolja, vitlök och chili när man kommer hem sent på natten efter att ha varit ute och festat och behöver något snabbt att stoppa i magen.

 Gör såhär:

1. Sätt vattnet till pastan på spisen. 

2. Häll olivolja i en stekpanna. Hela botten ska vara täckt. Häll på lite extra för säkerhets skull. 

3. Skär vitlök i små, små bitar. 

4. Ha i så mycket chili som du klarar av att äta. 

5. Värm på låg värme. 

6. När spaghettin är klar blandar du den i stekpannan så att vitlök, olivolja och chili blandas väl. Rör om. 

7. Servera med parmesanost och salta efter behov.

Boka rum

Boka guidad tur i vineriet

I vårt vineri kan du följa den nyplockade druvans resa till färdigt vin. Gå en guidad tur i vårt vineri och provsmaka vårt egna vin, Winery Red.

Boka nu